Dit profiel is voor 60% volledig
Digitaal kantoor

Bemifisc

Dokter De Bruyckerstraat 64, 9230 WETTEREN

Bemifisc gebruikt deze applicaties
Acerta Connect

Acerta Connect

Je payrollprocessen vereenvoudigen, daarvoor reken je op Acerta Connect, dé meest complete en klantvriendelijke payroll-applicatie voor de verwerking van je lonen. Gebruiksvriendelijk, snel en flexibel: Acerta Connect maakt van je loonadministratie een plezier. [Meer...]
Voor ondernemer
Billtobox (Banqup)

Billtobox (Banqup)

Billtobox voor accountants Een online platform dat de administratieve rompslomp tussen u en uw cliënten uit handen neemt, zodat u meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is, namelijk financieel advies geven. [Meer...]
Voor ondernemer
Bemifisc bedient deze specifieke sectoren
Nieuws van Bemifisc

Jong & Vennoot Kevin Vandenberk van Creafig: “Toen ik begon, moest je al veel kunnen. Maar vandaag is dat maal drie.”

In de reeks ‘Jong & vennoot’ laten we de jonge wolven van de accountancy aan het woord. Wie zijn ze, hoe zijn ze gestart en is dat nu een voordeel of toch misschien een nadeel, vennoot worden op jonge leeftijd?

Op z’n 32ste is Kevin eigenaar van Creafig uit het Limburgse Hamont. “We groeien doordat we mensen kansen geven”, zegt hij. 

Vertel, Kevin, waarom koos je indertijd voor de accountancy?

“In het middelbaar deed ik economie-moderne talen, en in het zesde kregen we boekhouden. Een balans, een resultatenrekening: ik werd daar blij van. Toch twijfelde ik tussen een algemene richting als TEW en boekhouden. Gelukkig heb ik dat laatste gekozen, ik heb het me nog geen moment beklaagd. Aan de PXL in Hasselt heb ik twee bachelors gedaan: accountancy-fiscaliteit en taxes & management accounting.”

Hoe ben je dan bij Creafig terechtgekomen?

“Na m'n tweede bachelor heb ik er m'n stage gedaan, toen heette het nog Thirion & Partners. Jaak Thirion heeft het kantoor dertig jaar geleden in z’n eentje opgericht, op z’n appartement. Na m’n stage kon ik blijven. In het begin was dat vooral inboekwerk. En ik zat aan de balie, nam de telefoon op en zette koffie.”

“Toen ik begon, moest je al veel kunnen. Maar vandaag is dat maal drie. Hadden we hier nog gezeten met maar vijf, dan konden we niet de kwaliteit bieden die we willen. Intussen hebben we iemand die alles kent van de UBO's, van contracten, het opstarten van vennootschappen. Je kunt niet met alles zelf mee zijn. En dat werkt goed, als je je met specialisten omringt.”

Op dat moment telde het kantoor 5 mensen, nu zijn er dat 21. Flinke groei!

“En enkel organisch, niet door overnames. Klanten vinden vlot de weg naar ons, en medewerkers hebben we altijd via-via kunnen aantrekken. We zijn gegroeid omdat we onze organisatie wilden verbreden.”

Vorig jaar nam je het kantoor over van Jaak Thirion. Hoe verliep dat?

“Jaak is iemand die kansen geeft aan wie zich inzet. Ik zie dat je hard werkt en het goed doet, zei hij, in de toekomst zul je de kans krijgen om Creafig over te nemen. In mei vorig jaar werd dat concreter. Op een vrijdagnamiddag riep Jaak mij bij zich. Het is zover, zei hij, als je goesting hebt beginnen we aan het traject. Ik heb er een weekend over nagedacht en op maandag heb ik ja gezegd.”

“Sinds oktober ben ik de enige eigenaar. Jaak vaart inmiddels ook zijn eigen koers. Hij adviseert ondernemers: dat is wat hij het liefste doet, hij is zelf ook een echte ondernemer. Creafig Insurance is een ander onderdeel van ons kantoor. Rudi Truijens, een ervaren rot uit de financiële wereld, geeft advies rond kapitaal- en pensioenopbouw en bescherming in functie van continuïteit van de onderneming. Nog een uitbreiding van onze dienstverlening dus, die er kwam vanuit onze frustratie dat het nergens gebeurde zoals we het willen en we ook op dat vlak meer efficiëntie wilden.”

Wat is er voor jou veranderd sinds je eigenaar werd?

“Weinig. Ik stuurde al bijna iedereen aan. En ik heb nog steeds weinig tijd voor hobby’s, al ligt dat niet alleen aan m'n werk. Ik zit ook bij een ondernemersclub waar heel wat tijd in kruipt. En ik volg heel wat opleiding 's avonds.” 

Eigenaar van een accountancykantoor als jonge dertiger: welke reacties kreeg je? 

“Positieve! Al zijn we hier in Noord-Limburg niet altijd zo goed in het zeggen van wat we denken, ik merk het wel. Dit jaar hebben we al drie jonge mensen aangetrokken: een dertiger en twee twintigers. Ik heb de indruk dat het meespeelt dat het kantoor een jonge eigenaar heeft.”

Kevin in ’t kort


Levensmotto?
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten.
Beste investering ooit?
Ik heb jarenlang geen auto gehad en enkel gefietst. Die fiets heb ik vandaag nog altijd en het is mijn beste investering ooit.
Lievelingsplek in België?
Mijn geboortedorp Achel.
Favoriete stad in het buitenland?
Cortona (Italië).
Lievelingslied?
Piano Man van Billy Joel.
Mooiste boek?
Ik lees eigenlijk enkel vakliteratuur en hoewel dit altijd heel interessant is, zijn zulke boeken moeilijk 'mooi' te noemen.
Je zou niet meer kunnen zonder?
Heel cliché: mijn vriendin.
Mocht je geen accountant zijn geworden, dan had je wellicht gekozen voor?
Waarschijnlijk iets in de bouwsector.
Waar haal jij energie uit?
Ik vink graag taken af, om daarna met een leeg hoofd te kunnen ontspannen. Zaken afwerken geeft me enorm veel energie..
Wat is je geheime tip om te ontspannen?
Ik kan zeker genieten van een dagje weg onder de mensen, maar kan ook intens ontspannen door gewoon samen met mijn vriendin thuis te blijven of de natuur in te trekken. Alleen wij tweetjes, zonder andere mensen om ons heen.

Hoe bereik je die mensen? Ze zijn niet dik gezaaid.

“Bijna altijd via mond-tot-mond. De laatste tijd gebruiken we ook uitzendkantoren en headhunters. Dat loopt vrij goed, maar het blijft moeilijk om de sterkste profielen naar het einde van de wereld te halen.” (lacht

“De belangrijkste reden dat we kunnen groeien is dat we mensen kansen geven, denk ik. Twee van de drie nieuwe medewerkers hebben geen accountancydiploma. Ze zijn wel enorm gedreven en gefascineerd door cijfers. Een van hen heeft een diploma kunstwetenschappen. Wij leiden haar zelf op, dat gaat prima.” 

“We zorgen ook dat de sfeer top is. Een cliché, ik weet het, maar we doen het. Het is hier fijn werken en je moet niet overdreven veel dossiers doen, het blijft haalbaar. Dan komt het personeel misschien nog niet vanzelf, maar heb je wel een streepje voor.”

Niet te veel dossiers per persoon. Hoe pak je dat aan?

“Dankzij digitalisering verwerken we dossiers sneller, en we hanteren een juiste prijs. Ik hoorde onlangs een jongen die 40% meer dossiers moet doen dan onze mensen, en dat kantoor bleek 40% goedkoper dan Creafig. Logisch hé. Onze medewerkers krijgen voldoende tijd om uw dossier grondig te behandelen, zeg ik altijd aan onze klanten, en daar staat een bepaalde prijs tegenover. Dat begrijpen ze. We zijn zeker niet de goedkoopste in de regio, maar als je niet ergens de lijn trekt, komt alles en iedereen onder druk te staan.”

Voel je zelf veel druk als eindverantwoordelijke?

“Momenteel wel. We zitten in een periode met nieuwe medewerkers en veel nieuwe klanten. Het mag nu iets rustiger worden en in z'n plooi vallen.”

Digitalisering in de accountancy: de trein rijdt en zal niet meer stoppen. Hoe digitaal werken jullie?

“In 2017 zijn we begonnen met digitaliseren. Sinds 2019 werken we met Yuki en dat heeft onze digitalisering een serieuze boost gegeven. Ik schat dat we nog een 40-tal klanten hebben op 600 die op papier aanleveren. De rest levert vlot aan in Yuki en ziet daar de voordelen van in. Verder werken we met AdminPulse voor onze kantoororganisatie, waren we een van de eersten die Bizzcontrol gebruikten en hebben we ook al heel lang Intellifin. Sinds vorig jaar maken we contracten op met Instaclause.”

Ben jij de digitale trekker?

“In het verleden was het vaak zo dat Jaak de ideeën had. Al in 2017 zag hij dat de accountancy volledig digitaal ging worden. Kevin, kies een programma, zei hij, test het, en als je tevreden bent, nemen we het.”

Welke evoluties zie je nog in de sector?

“De verplichte e-invoicing die eraan komt. Wij zijn daar klaar voor, onze klanten nog niet. Het wordt nog een hele opdracht om iedereen mee te krijgen. En het zal een kleine revolutie veroorzaken binnen ons kantoor. Boekhouders zullen nodig blijven, maar het puur boekhoudkundige wordt steeds minder belangrijk. Mensen zullen dus bijgeschoold moeten worden.”

Hoe kijk jij naar de consolidatiegolf in de accountancy?

“Die gaat ontzettend snel. Grote groepen kopen kleinere kantoren op. In Nederland is dat al langer aan de gang. Met hoe meer mensen ik erover praat, hoe meer ik hoor: fijn voor die grote groepen, maar er zal altijd nood blijven aan kleinere kantoren zoals Creafig. Waar de mensen nog kunnen binnenstappen zonder afspraak, je je accountant 's avonds eens mag bellen, een accountant die nog weet hoe je kinderen heten. Ook in Nederland zien ze dat, dat nogal wat ondernemers een kleiner, persoonlijker kantoor verkiezen. Als een grote groep hier morgen voor de deur staat, gaan ze bot vangen, ja.” (lacht)

Waar zie je jezelf over tien jaar?

“Ik heb altijd gedroomd om 500 meter verder, in Nederland, ook iets te gaan doen. Ik vind niet dat Nederlandse boekhoudkantoren het aanpakken zoals wij. Ze doen wat ze moeten doen, maar niks meer. Als een klant belt en vraagt of hij zich 500 euro meer loon mag uitkeren, zeggen ze: goed, doe maar. Wij zoeken uit of hij niet beter dividenden uitkeert, of iets anders doet. Proactief advies: dat zie je maar zelden in Nederland.”

Wat maakt je dag goed als accountant?

“Als ik een ondernemer heb kunnen helpen. Met kleine of grote zaken. Als een overname dankzij Creafig goed wordt afgerond: daarvoor doe je het. We werken aan balansen en dergelijke, maar uiteindelijk help je de ondernemer groeien, of misschien juist maar vier dagen te gaan werken in plaats van vijf. Wat het doel ook is, wij helpen om het te realiseren. Dat geeft voldoening.”

Kevin Vandenberk & Jaak Thirion

Een job die het verschil maakt. Toch heeft de accountancy nog lang niet altijd een aantrekkelijk imago. Wat valt daaraan te doen?

“Wat mij niet geholpen heeft, is dat m'n stage zo laat kwam. Twee en een half jaar heb ik gestudeerd als een echte student: tien op twintig was genoeg, na het examen vloog m'n boek in de kast. Toen ik op m'n stageplek kwam, kon ik niks. Ik schrok zo hard dat ik een vierde jaar ben gaan doen en toen heb ik heel anders gestudeerd. Want ik wist: over een jaar moet ik er klaar voor zijn. Had ik al in m'n eerste jaar een stage gehad, dan was ik misschien vroeger wakker geworden.”

“En wij als kantoren moeten onze stagiairs van alles laten proeven. Motiveer ze, steek ze niet in een hoekje om de hele dag te scannen. Ik probeer stagiairs altijd warm te maken voor de stiel. Is het niet bij ons, dan bij een collega. Want nog veel te veel afgestudeerden kiezen uiteindelijk voor een heel andere richting. Zo jammer.”

De hele reeks ontdekken?

29/02/2024

Jong & Vennoot Tom Michem: “Onze job wordt veel te oubollig voorgesteld. Zeker op school.”

In de reeks ‘Jong & vennoot’ laten we de jonge wolven van de accountancy aan het woord. Wie zijn ze, hoe zijn ze gestart en is dat nu een voordeel of toch misschien een nadeel, vennoot worden op jonge leeftijd? Deze reeks wordt je aangeboden door AdminPulse, kantoorsoftware die het jou als accountant makkelijker maakt. 

Met Bemifisc heeft Tom Michem sinds 2 jaar een eigen accountancykantoor in Wetteren. Hij werkt ook nog in een ander kantoor in Hamme, dat hij op termijn wil overnemen. Voor hij accountant werd, was Tom aan de slag in de … metaalsector.

“Met een diploma elektromechanica op zak werkte ik als technieker in de metaalsector”, vertelt Tom. “M’n vrouw was zelfstandig nagelstyliste en had een groothandel in die producten. Ik deed haar boekhouding, zo is dat gegroeid. Aan de hogeschool heb ik toen accountancy gestudeerd, en daarna ook m’n ITAA-titel behaald.”

“Met m’n technische achtergrond ben ik graag bezig met digitalisering, die nu volop speelt in de accountancy. Moderniseren, automatiseren: helemaal mijn ding. Of ik het niet mis om met m’n handen te werken? Nee, geef mij maar computers. Zeven jaar geleden ben ik begonnen bij een boekhoudkantoor in Hamme.”

Hoe is Bemifisc dan ontstaan?

“Sinds 2 jaar heb ik een zaak in Wetteren. Waarom een eigen kantoor? Voor een stuk zekerheid. Bij het boekhoudkantoor heb ik in principe maar één klant, dat kantoor. Met Bemifisc heb ik een vijftigtal eigen dossiers. Niet op één paard wedden.” (lacht) “Bemifisc is heel kleinschalig: mijn vrouw, die zich ook heeft omgeschoold, en ik.”

“Ik werk nog steeds twee dagen per week bij dat ander kantoor, met zes collega’s. De zaakvoerder gaat over afzienbare tijd met pensioen en heeft mij gevraagd om z’n kantoor over te nemen. Dat zou over drie jaar gebeuren. Bedoeling is dat beide zaken gaan fuseren, waarschijnlijk onder de naam Bemifisc.”

Je bent niet direct in de accountancy terechtgekomen. Voor- of nadeel?

“Door m’n ervaringen in het bedrijfsleven weet ik hoe het werkt. Ik heb van alles al gezien. Dat is een voordeel, omdat je ook de andere kant van het verhaal kent. Investeringen bijvoorbeeld, ik heb ondervonden wat het betekent of ze renderen of niet.”

“Ik was 38 toen ik begon in Hamme. Op die leeftijd ben je al mondiger. Jongere mensen durven soms weinig zeggen tegen een klant. Als ik vind dat ze niet goed bezig zijn, vertel ik dat.”

Als techneut ben je graag met digitalisering. Hoe verloopt die in de kantoren waar je werkt?

“Op het kantoor in Hamme maken we volop de inhaalslag, en dat is ook nodig. Alles verliep nog op papier. Ik trek daar de digitalisering. Bijna fulltime, kun je zeggen. Een uitdaging, ook omdat je de collega’s moet meekrijgen. Als ze het al twintig jaar of langer anders gewend zijn, kost dat tijd. En niet iedereen is IT-minded.”

“Dit jaar nog starten we met AdminPulse, dat zal onze werking een pak efficiënter maken. Als de collega’s de voordelen zien, stappen ze wel mee in het verhaal, merk ik. De btw-aangifte was altijd een helse periode, waarin we amper rond raakten. Sinds we met Exact Online werken lukt dat veel beter.”

“Bij Bemifisc werk ik volledig digitaal. Ik haat papier.” (lacht) “Als een klant me vraagt hoeveel hij dat jaar nog moet voorafbetalen, kan ik dat met een klik op de knop vertellen. Zonder digitalisering is het antwoord: ‘heb je 14 dagen, ik ga het voor je uitzoeken’. Klanten appreciëren dat ze meteen worden geholpen.”

“Vroeger moesten we de klok rond inboeken, waardoor maar weinig tijd overbleef voor advies en optimalisatie. We liepen altijd achter de feiten aan. Bijzonder vervelend. In volledig digitale dossiers kun je zeggen: zo sta je er vandaag voor. Realtime cijfers. E-invoicing wordt straks ook een grote meerwaarde qua verwerkingssnelheid.”

Hoe overtuig je ondernemers van digitaal boekhouden?

“Belangrijk is goeie afspraken maken – rond hoe alles aangeleverd wordt bijvoorbeeld. Bij Bemifisc is het eenvoudig: als een klant niet digitaal wil werken, begin ik er niet aan. Ik heb daar echt geen tijd of energie voor. Om ondernemers mee te krijgen is de uitleg die je geeft van belang. Wanneer een nieuwe klant bij me start, doe ik alles uitgebreid uit de doeken. Zodat ze goed vertrokken zijn. Want wat voor de een misschien eenvoudig lijkt, is dat voor de ander niet.”

“Zelfs al heb je weinig tijd, investeer toch voldoende om je klant op weg te zetten. Dan lukt het bijna iedereen. Laat je je klant aan z’n lot over, dan krijg je zaken verkeerd aangeleverd en heb je er nadien dubbel zoveel werk aan.”

Tom in ’t kort


 Levensmotto?
Het verschil tussen wie je bent en wie je wil zijn, is wat je doet.
 Beste investering ooit?
M’n accountancystudies.
 Lievelingsplek in België?
Rendeux in de provincie Luxemburg.
 Je zou niet meer kunnen zonder?
Mijn gezin.
 Mocht je geen accountant zijn geworden, dan had je wellicht gekozen voor?
De metaalsector.
 Waar haal jij energie uit?
Gezin, familie, vrienden, positieve mensen.
 Wat is je geheime tip om te ontspannen?
Tijd doorbrengen met gezin en familie.

Zie je naast de digitalisering nog andere trends in de accountancy?

“De accountant wordt adviseur. Cijfers inboeken verdwijnt. Een logisch gevolg van de digitalisering. Ik vind dat fijn, dat je je klanten nog beter kunt helpen.”

Hoe combineer je je 2 jobs eigenlijk?

“Dat valt mee, al klop ik wel veel uren. Werkdagen van 8 tot 22 zijn niet ongewoon. Nu, ik werk ook graag, da’s altijd zo geweest.”

Waar haal jij de meeste voldoening uit?

“Als ik een zelfstandige zie groeien. Als m’n advies een verschil maakt. Elke dag is een uitdaging, daar hou ik van. En ik leer elke dag bij: de fiscaliteit verandert constant.”

Hoe belangrijk is klantencontact voor je?

“Essentieel. Je hebt een band, en die onderhoud je best door elkaar af en toe te zien. Ik stuur niet veel mails, meestal bel ik. Ouderwets? Vooral efficiënt: je kunt meer zaken in één keer bespreken en oplossen. Bij Bemifisc bespreek ik elk jaar de jaarrekening met m’n klanten, of het nu om een hoofd- of bijberoep gaat. M’n klanten zijn eenmanszaken, vennootschappen, bijberoepers en vzw’s, maar niet de hele grote bedrijven. Ik heb geen personeel om duizenden facturen te verwerken. De meeste klanten komen van in en rond Wetteren.”

Bijberoepers en eenmanszaken: zijn die nog rendabel?

“Aan een vennootschap verdien je meer, maar je hebt er ook meer werk aan. En meer verantwoordelijkheid. En ook voor bijberoepers en eenmanszaken kan je advies het verschil maken. Ze helpen groeien: dat geeft voldoening.”

Waar zie je jezelf over 10 jaar, Tom?

“De overname zou dan goed en wel achter de rug moeten zijn. Ik mik op een gezond kantoor met 6, 7 mensen, zoals vandaag. Echt groeien is niet mijn ambitie. Ik ben al blij dat ik de zondag eens vrij ben, dat wil ik behouden. M’n zoon van 15 heeft trouwens interesse om accountant te worden. Of misschien kiest hij voor de metaalsector, wie weet.” (lacht)

Je bent zelf zij-instromer en moet dus niet overtuigd worden. Maar hoe kunnen we anderen warm maken voor de accountancy?

“Goeie vraag. Onze job wordt soms veel te oubollig voorgesteld. Zeker op school. Toen ik daar startte, kreeg ik alleen maar wetteksten voorgeschoteld. Die zijn uiteraard belangrijk, maar onze stiel is zoveel meer dan dat. Eerlijk: ik vond de opleiding supersaai. Terwijl onze job volop menselijke contacten omvat, de digitalisering zo boeiend is … Jongeren zijn toch bijna allemaal IT-minded?”

“Het is een prachtig beroep, maar op school merk je daar veel te weinig van, en ik vrees dat velen daardoor afhaken. Ik kon het allemaal wel plaatsen omdat ik al praktijkervaring had en wist dat de job meer inhoudt dan enkel wetsartikels van buiten blokken, maar als dat je kennismaking is met accountancy …”

“Wat we eraan kunnen doen? Jongeren sneller in de praktijk inzetten: bedrijfsstages, en hen daar niet alleen de saaiste werkjes laten doen. Zorg dat ze tijdens hun opleiding zo realistisch mogelijk kennismaken met het volledige plaatje.”

De hele reeks ontdekken?

08/01/2024
Dit kantoor is nog niet opgeëist. (registreer en vul aan)

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.