Dit profiel is voor 50% volledig
Digitaal kantoor

SBB Accountants & Adviseurs Beveren cvba

Gentseweg 188, 9120 BEVEREN-WAAS

SBB Accountants & Adviseurs Beveren cvba gebruikt deze applicaties
AFAS Software

AFAS Software

Eén totaaloplossing voor de hele organisatie. Met één softwarepakket worden alle administratieve processen geautomatiseerd en inzichtelijk gemaakt. Zo bespaar je geld, energie, en tijd, wat ruimte creëert voor meer kwaliteit! [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
SbbSLIM
(Clearfacts)

Clearfacts

Als gespecialiseerd samenwerkingsplatform voor de accountant en zijn klanten, integreert ClearFacts met meerdere boekhoudpakketten (WinBooks, Exact Online, Expert/M, Sage BOB, Adsolut en Wings). De focus ligt niet enkel op de boekhouder maar ook op de ondernemer. Een succesvol klantenportaal dient namelijk meerwaarde te bieden aan alle partijen. ClearFacts biedt 7 verschillende mogelijkheden om aankoop-, verkoopfacturen en documenten digitaal aan de boekhouder te bezorgen. Op de ontvangen fac [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
SbbFACT
(EenvoudigFactureren)

EenvoudigFactureren

EenvoudigFactureren is de online facturatieoplossing voor kleine ondernemingen Bent u op zoek naar een gebruiksvriendelijk online facturatieprogramma voor uw kmo of eenmanszaak? Ontdek dan de mogelijkheden van EenvoudigFactureren. Bij ons vindt u een handig programma om facturen te maken voor uw klanten. Ontdek het zelf en professionaliseer uw administratie op eenvoudige en doeltreffende wijze. [Meer...]
Voor ondernemer
Exact Online

Exact Online

Exact staat klaar voor ondernemend België Exact is de marktleider in business software in de Benelux. U kunt bij ons terecht voor de automatisering van boekhoud-, financiële, ERP-, HRM- en CRM-processen. Daarnaast bieden we specifieke sectoroplossingen. Met Exact heeft u grip op al uw bedrijfsprocessen. [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
Intellifin

Intellifin

INZETTEN OP ADVIES VOOR ONDERNEMERS. Snel, accuraat en persoonlijk advies naar ondernemers via de online tool, de Ondernemingsradar. [Meer...]
Voor accountant
Intrum

Intrum

[Meer...]
Voor ondernemer en accountant
SBB Accountants & Adviseurs Beveren cvba bedient deze specifieke sectoren
Nieuws van SBB Accountants & Adviseurs Beveren cvba

Grootse plannen, snelle actie: SBB’s strategische keuze voor Silverfin

Een naam als een klok, dat is wel het minste dat je kan zeggen van SBB, het Vlaamse accountancy- en advieskantoor met 26 kantoren en zo’n 600 medewerkers. Datzelfde SBB schakelt nu over op Silverfin voor al haar post-accountancy processen. Eerder dan die overstap traag uit te rollen, kiest SBB bewust voor een ‘big bang’: een omschakeling op korte termijn. Een bewuste keuze van Raf Dom, CEO van SBB, die in General Manager van Silverfin Domien Claeys de perfecte gesprekspartner gevonden heeft. ‘Wij spreken dezelfde taal’, klinkt het unisono.

Dat Raf en Domien en bij uitbreiding SBB en Silverfin dezelfde taal spreken, hoeft niet te verbazen. Domien begon zijn carrière in de accountancysector en hij is lang niet de enige bij Silverfin. “Ik ben er best trots op dat ik meer dan tien jaar accountant ben geweest. Ik had het geluk in een vrij innovatief accountantskantoor te werken, waar ik gaandeweg de shift kon maken van boekhouding naar innovatie en technologie. Zo kwam ik ook in aanraking met Joris en Tim, de oprichters van Silverfin. Ik viel als een blok voor hun product én hun visie. Zeven jaar geleden werd ik verantwoordelijk voor de Belgische Product Unit van Silverfin, het hart van alle research en ontwikkeling. Het sterke aan Silverfin is net dat we heel veel voeling hebben met accountants. Heel wat collega’s komen uit die wereld. We mogen niet voor niets 28 van de top 30-kantoren tot onze klanten rekenen.”

Raf knikt instemmend. “Die accountancy achtergrond zit in het DNA van Silverfin en dat is voor ons een absolute meerwaarde. Wij begeleiden ondernemingen, organisaties uit de social profit en ook vrije beroepen. Onze ondersteuning omvat het hele traject dat ze afleggen. Van het prille begin en de uitwerking van een stevig businessplan tot de groei en uitbouw van hun zaak, inclusief advies over het aanwerven van personeel. We waren al een hele tijd aan het praten met Silverfin. Na de optimalisatie van ons pre-accounting-proces, is de tijd rijp om ook de post accounting een nieuw elan te geven. Silverfin is de logische keuze voor het afsluitproces en de rapportering. We hebben jarenlang zelf onze tools gebouwd met een IT-afdeling die twintig koppen sterk was. Maar door de complexe wetgeving en de snelle technologische evoluties is het onmogelijk dat in huis te blijven doen. Een partner als Silverfin is dan ideaal. De mensen daar capteren nieuwe wetgeving en allerhande wijzigingen en integreren dat alles ook meteen in hun tool.” 

Heel wat van onze collega's hadden overigens al ervaring met Silverfin, hetzij via hun opleiding aan de hogeschool of universiteit, hetzij via een eerdere werkervaring bij een ander kantoor. (Raf Dom, CEO van SBB)

Lef en leiderschap

SBB wil bewust geen jarenlange transitie doorlopen en kiest voor één stevige omschakelingsbeweging op korte termijn. “We hebben ervoor gekozen om de uitrol van Silverfin in één keer te doen voor alle vennootschappen”, zegt Raf. “We zijn een grote organisatie en spreken over meer dan 7.000 vennootschappen. We vinden het belangrijk om de switch zo snel mogelijk te laten verlopen. We hebben in het verleden een aantal migraties gedaan van tools en kozen toen vaak voor een trage migratie, maar die doorlooptijd is ons vandaag te lang. Bovendien hebben we gemerkt dat onze medewerkers zich eigenlijk sneller aanpassen als we zo’n overgang in een korte termijn klaren. Vandaar dus die ‘big bang’.

“Wij weten uit ervaring dat twee elementen cruciaal zijn in een succesvolle onboarding”, pikt Domien in. “Het eerste is inderdaad die ‘big bang’ waarover Raf het heeft. Het vraagt een beetje lef om dat te doen en het gaat sowieso gepaard met change management, met gebruikers die hun manier van werken moeten veranderen. Dat betekent soms ook dat er een beetje pijn gepaard gaat met zo’n proces. Daarom is er een tweede belangrijk puzzelstuk: sterk leiderschap. Wij zien dat een geslaagde uitrol altijd samengaat met een zeer duidelijke visie van de CEO en van het bedrijf als geheel, met daaraan gekoppeld slimme interne communicatie.”

“Dat verhaal goed brengen, is dan ook iets waar we sterk op inzetten", bevestigt Raf. “Je moet uitleggen waarom je kiest voor die aanpak, maar als je dát goed kadert, zijn je mensen ook wel mee.”


De blik van het roll-out team

Davy Haesen is het hoofd van de IT-afdeling van SBB en is beroepshalve dus voortdurend bezig met innovatie en digitale transformatie. Hij begeleidt binnen SBB de omschakeling naar Silverfin en kan daarvoor rekenen op de inzichten en ondersteuning van Benjamin De Lathouwer, hoofd van de Salesafdeling bij Silverfin.

“Mijn afdeling was het eerste touchpoint voor SBB en we zijn de voorbije jaren meermaals met Davy en zijn collega’s rond de tafel gaan zitten", vertelt Benjamin. “Het voorbije jaar is dat contact intenser geworden en zijn we ook in een stroomversnelling beland. We hebben elkaar door en door leren kennen. Vanuit Silverfin is het natuurlijk belangrijk dat we de verwachtingen en objectieven begrijpen van een topspeler als SBB. Op basis daarvan kunnen we processen afstemmen op hun noden en een onboarding en uitrol op maat organiseren. Dat laatste vinden we erg belangrijk.”

Best practices

“Wij van onze kant hebben natuurlijk wel ons huiswerk gemaakt en de markt verkend", aldus Davy van SBB. “Via een event als Fast Forward kregen we een inkijk in de toekomst van Silverfin. Natuurlijk weten we wat Silverfin vandaag al kan, maar dat toekomstperspectief en de daarmee verbonden visie zijn wel belangrijk. Je kiest zo’n pakket niet voor één jaar. Je wil een partnership op langere termijn. We hebben dan ook ruim de tijd genomen voor een stevig voortraject, maar als je dát goed aanpakt, loopt het implementeren eens zo vlot. Dat blijkt nu ook in de praktijk. Dankzij een gedegen aanloop kunnen we de ‘big bang’-omschakeling nu in goede banen leiden.”

“Het is aan de klant om te kiezen", pikt Benjamin in. “Maar wij hebben ondertussen ook heel wat best practices op onze teller staan en op basis van die ervaring weten we dat een goed voorbereide ‘big bang’ altijd werkt. Tenminste, als die gepaard gaat met sterk leiderschap bij de klant én een sterke interne communicatie. Het zijn niet toevallig twee pijlers waarop SBB sterk scoort.”

We hebben jarenlang zelf onze tools gebouwd met een IT-afdeling die twintig koppen sterk was. Maar door de complexe wetgeving en de snelle technologische evoluties is het onmogelijk dat in huis te blijven doen. Een partner als Silverfin is dan ideaal. (Davy Haesen, CIO van SBB)

Communicatie is cruciaal

Zo’n ‘big bang’, allemaal goed en wel, maar het blijft een pittige kaap om te ronden. Hoe hebben SBB en Silverfin dat dan concreet aangepakt?

“Door intern de voordelen in de verf te zetten. Daarmee begint het al”, benadrukt Davy. “Bij een gefaseerde roll-out zien we dan dat mensen de deadline toch altijd een beetje voor zich uitschuiven. Dan is een duidelijk momentum beter, vinden we. De gebruikers – mijn collega’s dus – weten dat er een afgebakend omschakelingsmoment is én dat we ook geen twee systemen naast elkaar moeten blijven ondersteunen.

Concreet betekent dat: je medewerkers meteen meenemen in een korte, maar stevige opleidingsperiode. Wij kozen bewust voor een aantal keyusers, die voorop lopen in dat proces. Net daardoor kunnen ze hun collega’s begeleiden en ondersteunen. Zo vang je onzekerheden en vragen op.”

Benjamin en Davy

“Sowieso is communicatie cruciaal", vult Benjamin aan. “En net daar zetten we ook wij bij Silverfin zwaar op in. Wij communiceren van onze kant al maanden voor het eigenlijke ‘live gaan’. Dat liet iedereen toe te wennen aan het idee van een nieuwe technologie. We focussen daarbij erg op de intrinsieke kwaliteit van onze tool. In het woord ‘kwaliteit’ zit een belangrijk woord verborgen, namelijk ‘tijd’. Tijd winnen én toch de kwaliteit van je dienstverlening verbeteren, dat zijn sterke argumenten om buy-in mee te creëren.”

Ontzorging

“Ik kan Benjamin daarin alleen maar bijtreden", besluit Davy. “Voor onze eigen groei is het goed dat wij nu efficiënter kunnen gaan werken en zelf niet meer moeten bezig zijn met parameters en dossiers of de inrichting van een pakket. Daarvoor kunnen we vertrouwen op een partner die niet alleen technisch leadership heeft, maar ook inhoudelijk zeer sterk staat in de Belgische markt. In het verleden moesten wij onze eigen producten ontwikkelen. Nu kunnen we profiteren van de kennis, de know how en de expertise van Silverfin om onze eigen versnelling een boost te geven. Dat Silverfin een ijzersterk onboarding team binnenbrengt waardoor je als gebruiker op beide oren kan slapen, is een belangrijke troef. Zoals wij onze klanten willen ontzorgen, zo willen ook wijzelf een stuk ontzorgd worden. En dát heeft Silverfin goed begrepen.”


Elkaar challengen

Hoe SBB die snelle transitie dan concreet aanpakt? “We hebben een aantal medewerkers geselecteerd die we als early adopters naar voren hebben geschoven. Zij zijn key users, die vervolgens de andere collega’s op sleeptouw kunnen nemen,” vervolgt Raf. 

“Het moet gezegd dat de wisselwerking tussen SBB, de SBB-medewerkers en het team van Silverfin de voorbije maanden zonder meer spectaculair is. We hebben heel veel samengezeten om het traject vorm te geven, op maat van SBB en onze medewerkers. Heel wat van onze collega's hadden overigens al ervaring met Silverfin, hetzij via hun opleiding aan de hogeschool of universiteit, hetzij via een eerdere werkervaring bij een ander kantoor. Zij reageerden sowieso erg enthousiast. Eenzelfde reactie krijgen we trouwens van sollicitanten. Ik ben er zeker van dat onze keuze voor deze tool ook zal helpen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers.” concludeert Raf.

En Domien vervolgt: “We waken voortdurend over de kwaliteit en de verbetering van onze software. Die moet modern zijn, modern voelen, maar ook vertrekken vanuit de noden in de accountancy sector. Dan helpt het wel dat één op twee collega’s bij Silverfin een ex-accountant is. We kennen die business door en door. Net dat laat ons toe de juiste investeringen te doen in innovatie, research en ontwikkeling. Daarin focussen we ook sterk op AI.”

“Wat artificiële intelligentie betreft, denk ik dat we vandaag nog maar het topje van de ijsberg zien’, aldus Raf. ‘Er zijn nog altijd mensen die AI als een bedreiging beschouwen, maar die technologie biedt ook ongelofelijk veel opportuniteiten. AI zal ons helpen om ons advies naar een nog hoger niveau te tillen.’

“Ik vind het onze job om Silverfin daar mee in te pushen en vanuit de beroepspraktijk vragen te stellen”, besluit Raf. “Eigenlijk challengen we elkaar constant, in alle openheid en transparantie. Dat maakt onze samenwerking extra inspirerend.”

En Domien besluit: "Silverfin is de garantie voor accountantskantoren dat ze altijd mee zijn met technologie. Als softwarehuis zijn we daar beter voor ingericht dan accountantsbedrijven."

13/03/2024

Waarom SBB zich toelegt op overnames en nieuwe tools: “Nodig om te blijven groeien en onze klanten nog meer te ontzorgen.”

Cijfers vertellen het verhaal van een onderneming. Daar zijn ze bij SBB vast van overtuigd. En met de uitrol van Bizzcontrol maken ze die cijfers nog inzichtelijker voor hun klanten. “Essentieel, omdat onze rol verschuift van boekhouder naar adviseur”, zeggen CEO Raf Dom en productmanager corporate finance Kirsten Buermans.

Raf is anderhalf jaar CEO van SBB, en was daarvoor al bijna tien jaar aan de slag bij de accountancy- en adviesgroep. De uitdaging, zegt Raf, is om je advies nog beter bij je klant te doen landen. “Plus: nog ruimer advies te geven. Je klant zo breed mogelijk te ontzorgen.”

“Daarvoor heb je de juiste mensen nodig. En ja, ook wij kampen met de krapte op de arbeidsmarkt. Onlangs was ik op een netwerkevent met 600 ondernemers, en allemaal hebben ze hetzelfde probleem: personeel vinden.”

Kantoren met 25 medewerkers zijn ideaal

“De accountancysector in Vlaanderen consolideert steeds verder. SBB is vandaag een grote organisatie met bijna 600 medewerkers, en die positie willen we versterken om onze klanten optimaal te kunnen blijven ontzorgen. We hebben een overnametraject van vier jaar voor ogen, waarin we verwachten uit te breiden naar 900 medewerkers. Wat daarbij belangrijk is, is dat we sterk lokaal verankerd blijven.” 

“Enerzijds willen we onze bestaande kantoren uitbreiden. We hebben nu 26 kantoren waarvan sommige nog groeipotentieel hebben. Door te streven naar kantoren van zowat 25 medewerkers kunnen we de dienstverlening voor onze klanten optimaal organiseren. Anderzijds zetten we in op de verbreding van ons aanbod.” 

“We laten ons echter niet opjagen. De overnamemarkt staat in brand, bij SBB proberen we de kalmte te bewaren. Zo dragen we zorg voor onze budgetten en streven we naar integratie van overgenomen kantoren.”

One-stop-shop voor alle klanten

“We breiden onze dienstverlening ook uit om aan de groeiende verwachtingen van klanten te voldoen. Voor de land- en tuinbouwsector zijn we al de one-stop-shop. Dat model willen we ook voor de andere sectoren uitrollen. Door overnames kunnen we hierin sneller schakelen. Maar we zullen altijd kritisch blijven. Liever dan een snelle overname willen we zeker zijn dat het aanbod aansluit bij de verwachtingen van onze klanten en dat een goede integratie mogelijk is.”

“En om onze dienstverlening op een nog hoger niveau te brengen, halen we ook de beste tools in huis. Silverfin en Bizzcontrol zijn daar de perfecte voorbeelden van.”

Kirsten Buermans: “Straks stelt de job van accountant niet veel meer voor, zegt men. Dat klopt niet. Nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Gesprek met de klant verandert

“We hebben gekozen voor Silverfin om onze afsluitingen efficiënter te maken, ter vervanging van tools die we zelf hadden ontwikkeld. Silverfin optimaliseert het volledige afsluitproces en helpt ons te voldoen aan alle compliancevereisten, zodat meer tijd overblijft voor het adviesgesprek. Om de cijfers aan de klant uit te leggen, te analyseren en naar de toekomst te kijken hebben we dan weer gekozen voor Bizzcontrol.”

“En daar zijn we niet licht overgegaan”, zegt Kirsten. “Eerst hebben we in kaart gebracht wat wij en onze klanten precies nodig hebben en daarna hebben we een shortlist opgesteld van tools die daaraan voldoen. Die zijn we gaan testen. Bizzcontrol kwam daar als beste uit, en sluit perfect aan bij Silverfin.”

“Ook vóór Bizzcontrol spraken we uiteraard al over cijfers tijdens de jaargesprekken. We overliepen balans en resultatenrekening, op basis van de wettelijke rapportering.”

“Met Bizzcontrol kunnen we daar voor een stuk van afstappen. Als we het met de klant over kosten hebben, staan in Bizzcontrol automatisch de belangrijkste bovenaan. Je begint niet met het eerste lijntje van het rekeningstelsel, wel met het belangrijkste voor de onderneming. Waardoor je gesprek met je klant verandert.”

Raf Dom, CEO SBB Accountants & Adviseurs

Geen oude en nieuwe manier, iedereen via Bizzcontrol

SBB lanceerde Bizzcontrol voor een beperkt aantal grotere klanten. "Op elk kantoor kregen we zo mensen mee in het verhaal”, aldus Raf. “Kort daarop hebben we beslist om voor alle vennootschappen Bizzcontrol te activeren. Geen 'oude' en 'nieuwe' manier. Dit wordt vlot geaccepteerd omdat onze collega’s merken dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Kirsten: “Door de cijfers beter te visualiseren, kunnen we samen met de onderneming opportuniteiten en risico’s ontdekken. Hoewel cijfers op zich op het eerste gezicht misschien niet boeiend zijn, brengen ze wel het verhaal van je bedrijf tot leven als ze op de juiste manier worden getoond.”

Niet alleen resultatenrekening en balans, ook cashflow 

“Een vraag die we vaak krijgen: ik ben toch goed bezig, m’n omzet stijgt, waarom zie ik dat niet op m’n rekening? Je kunt daar een hele Excel voor bouwen, maar Bizzcontrol toont je cashflow veel sneller en duidelijker. Het is zo’n meerwaarde omdat de tool perfect past bij de verschuivende rol van de accountant: van boekhouder naar adviseur.”

“De analyses die je vanuit Bizzcontrol presenteert aan je klant, zijn de ideale gespreksonderwerpen”, beaamt Raf. “Denk bijvoorbeeld aan de evolutie van directe en indirecte kosten over de jaren heen en de impact op de marge. Dat is precies wat de klant met z’n accountant wil bespreken. Het gaat dan niet meer om het statisch doornemen van de winst- en verliesrekening.”

Raf Dom: “Onze medewerkers merkten al snel dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Weinig opleiding nodig om het te gebruiken

Een nieuwe tool invoeren in een organisatie met 26 kantoren en 600 medewerkers. Een eitje, Kirsten? “Wel, we zitten in een omgeving die constant verandert. Onze collega’s zijn al met zoveel nieuwe tools in aanraking gekomen, het is begrijpelijk dat er soms wat moeheid optreedt. Daarop moet je anticiperen, en zeker van je stuk zijn bij de selectie van je tools. Uiteindelijk moet zo’n tool ingepast worden in je dagelijkse werking en net zo onmisbaar worden als je balpen of laptop.”

“Wat de acceptatie bevordert, is dat Bizzcontrol zo intuïtief is. Je hebt niet veel opleiding nodig. Hierdoor kunnen we onze focus verleggen van het technisch gebruik van de tool naar de praktische toepassing ervan tijdens het adviesgesprek.”

“Het team van Bizzcontrol heeft ons daarbij fantastisch ondersteund. Nicholas en Kerensa hebben alle opleidingen voor hun rekening genomen.”

Bizzcontrol niet alleen voor grotere klanten

“Sommige grotere klanten maken vandaag een eigen managementrapportering in Excel op basis van cijfers die wij aanleveren. Zo'n rapportering kunnen we nu voor hen maken via Bizzcontrol. Maar het zijn zeker niet alleen de groten die interesse hebben.”

“Zo hebben we een kleiner bouwbedrijf. Eén keer per jaar naar de cijfers kijken vindt de bedrijfsleider niet voldoende. Terecht. Samen met de klant hebben we z’n persoonlijke KPI’s bepaald, die hij in Bizzcontrol opvolgt. Zo detecteert hij, samen met z’n accountant, sneller risico's en maakt hij betere keuzes.”

Vraag is er soms, behoefte is er bijna altijd

Kirsten: “Het is ook onze rol om interesse te wekken in financiële analyse bij de ondernemer. Niet elke klant vraagt daar expliciet om, maar dat betekent niet dat het niet zinvol is. Als je de meerwaarde van tools zoals Bizzcontrol op een bevattelijke manier toont, kun je hen vaak overtuigen.”

Iedereen ondernemer 

SBB telt een groot aantal land- en tuinbouwers onder z’n klanten. “Goed voor 35% van onze omzet”, zegt Raf. “Het zijn kmo’s met specifieke uitdagingen, die verder met gelijkaardige problemen kampen als andere ondernemingen. In die sector zit men vaak al heel dicht op de cijfers, het gebruik van Bizzcontrol kan er dus een plus zijn.”

“Naast kmo’s en land- en tuinbouwondernemingen hebben ook organisaties uit de social profit baat bij Bizzcontrol. Grotere vzw’s vragen een eigen licentie om maandelijks zelf hun budgetten te kunnen opvolgen.”  

Of tools als Bizzcontrol en Silverfin ook een troef zijn in de war for talent? “Jonge accountants verwachten dat je de beste en nieuwste tools hebt”, zegt Raf. “Ze hebben er tijdens hun opleiding mee kennisgemaakt en willen die in hun job blijven gebruiken. Als werkgever moet je mee zijn.”

Fier zijn op wat we doen

Een stokpaardje van Raf is het imago van de accountancy. “Je hoort zo vaak: ‘de fiscus doet moeilijk, de deadlines zijn een strop’. Soms zijn we te negatief naar buiten. En ja, er zijn uitdagingen. Maar de deadlines en de fiscus gaan niet verdwijnen, het is aan ons om er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

“Om jongeren aan te trekken, moeten we onze pr verbeteren. In m’n nieuwjaarsboodschap bij SBB heb ik benadrukt dat we meer fierheid moeten uitstralen. Door onze adviezen groeien onze klanten in omzet, personeel, dienstverlening en winstgevendheid. We mogen daar trots op zijn.”

“Stel je eens voor dat er geen accountants waren. Wie zou de ondernemingen bijstaan? Ik heb vroeger veel dossiers behandeld. Het mooiste is als iemand een bedrijf opricht en vijf jaar later tien medewerkers heeft en een tweede vestiging opent. Daarvoor doe je het.”

Kirsten: “Men zegt wel eens dat de job van accountant niet veel meer zal voorstellen, omdat alles geautomatiseerd wordt. Dat klopt niet. Het beroep gaat hand in hand met de digitalisering, en nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

19/02/2024
sbb-artevelde-accountancy-fiscaliteit

SBB verlengt opleiding op Arteveldehogeschool Gent om knelpuntberoep van accountant aan te pakken

Dit academiejaar kunnen studenten Accountancy & Fiscaliteit aan de Arteveldehogeschool in Gent met echte ondernemersvraagstukken aan de slag. Het keuzevak ‘Samen Slim Ondernemen met SBB’ wordt dankzij positieve feedback verder uitgerold voor alle laatstejaarsstudenten. Het initiatief wil het beroep weer aantrekkelijk maken en van de lijst van knelpuntberoepen halen.

De job accountant staat al een tijdje op de VDAB-lijst van knelpuntberoepen. Vanuit die visie heeft het accountants- en advieskantoor SBB een samenwerking opgezet met de Arteveldehogeschool in Gent, in het bijzonder de richting Accountancy & Fiscaliteit. Het doel van de samenwerking is om laatstejaarsstudenten kennis te laten maken met de realiteit van ondernemerschap in Vlaanderen. Na de opzet vorig jaar bleek het proefproject een succes.

"Accountant staat al sinds 2015 op onze knelpuntberoepenlijst", zegt Joke Van Bommel, woordvoerder van VDAB. "Dit jaar staat het zelfs in de top tien. We stellen vast dat de instroom van jongeren en werkzoekenden in de opleidingen niet voldoet aan de vraag naar accountants. Die opleiding is nodig, want werkgevers mikken op accountants met minstens een bachelordiploma en kennis van zowel specifieke boekhoudpakketten als boekhoudkundige en fiscale wetgeving."

22/09/2023

Raf Dom nieuwe CEO van SBB Accountants & Adviseurs

Raf Sels verhuist naar MRBB en vervangt Marc Wittemans die op 1 september met pensioen gaat

Bij SBB Accountants & Adviseurs geeft Raf Sels als CEO de fakkel door aan zijn voornaamgenoot Raf Dom. Sels zelf verhuist als CEO naar de MRBB, de Maatschappij voor Roerend Bezit van de Boerenbond, maar blijft wel gedelegeerd bestuurder bij SBB. Raf Dom was tot vandaag financieel directeur en lid van het directiecomité en wordt dus nu de nieuwe CEO.

Voor de nieuwe CEO staat het vast dat SBB op zijn elan wil doorgaan in lijn met de uitgezette strategieplannen. Het familiale karakter van één van de grootste accountantskantoren in Vlaanderen is een belangrijke troef. Sinds de start van de coronaperiode is het bedrijf verder gegroeid met 231 nieuwe aanwervingen. En ondanks die groei blijft de nauwe band tussen de medewerkers bestaan. Voor de nieuwe CEO is dat een belangrijk gegeven en moet dat ook in stand gehouden worden. Raf Dom: “We hebben de ambitie om op dat vlak het familiale karakter van onze bedrijfscultuur te behouden. Het is belangrijk dat de lijnen kort zijn niet alleen voor onze medewerkers, ook voor onze klanten. Iedereen moet zich thuis voelen bij ons, medewerkers én klanten.”

Complexe wetgeving

Dat de diverse wetgevingen complexer worden, is volgens de nieuwe CEO de grootste uitdaging voor een bedrijf als SBB. Raf Dom: “De complexiteit is van een zodanige orde dat wij op jaarbasis al meer dan 60.000 opleidingsuren organiseren om de deskundigheid van onze medewerkers te onderhouden. Bovendien hebben die wetgevingen vaak ongewild een impact op elkaar en zijn ze zelfs contradictorisch. Feit is dat wij als organisatie die complexiteit van fiscale en milieuregels moeten kunnen beheersen. Onze medewerkers moeten hiermee aan de slag en dus zullen wij verder blijven investeren in opleidingen. Dat doen we vandaag al volop en gelukkig hebben we ook een centraal kenniscentrum met specialisten uit al onze expertisedomeinen. Zij zijn het best geplaatst om de wijzigingen in regelgeving te volgen en te vertalen naar onze medewerkers en klanten. Dit geeft ons een groot voordeel ten opzichte van kleinere kantoren. En daar zullen we dus verder op blijven inzetten.”

Doorgedreven digitalisering

Een al even belangrijk onderdeel van deze strategieplannen is de digitale uitrol. SBB wil de dienstverlening optimaliseren door voluit te gaan in de digitalisering. Het zal de klanten in staat stellen om beter en nauwer samen te werken met SBB. Het digitale platform dat SBB uitrolt, bevat onder meer de financiële module sbbSLIM en een omgevingsmodule waarbij linken gelegd worden naar diverse databases van de overheid of met leveranciers. SBB bouwt met eigen expertise gestaag verder aan dit platform. Raf Dom: “Ook dit is een grote investering, maar een investering die ons toelaat ons werk accurater uit te voeren omdat we over de juiste informatie beschikken. En dat vertaalt zich opnieuw in een betere dienstverlening voor onze klanten.”

Raf Sels: “Eigenlijk omringen wij onze klanten met slimme teams: een accountant die als een ondernemerscoach breed strategisch meedenkt, geflankeerd door vakspecialisten die in de diepte gaan. En we wapenen onze klanten met slimme digitale tools . Aan die strategie heb ik altijd uitstekend samengewerkt met Raf als mijn financieel directeur. Ik ben er dan ook zeker van hij verder zal gaan op het spoor dat we samen uitgezet hebben.”

Over Raf Dom

Raf Dom (43), de nieuwe CEO van SBB, studeerde Accountancy & Fiscaliteit en Tax Management. Zijn carrière startte hij als senior auditor in een revisorenkantoor, later ging hij aan de slag als partner in een accountantsfirma. In 2012 is Raf Dom gestart bij SBB als kantoordirecteur in Sint-Katelijne-Waver. Vijf jaar later werd hij aangesteld als Financieel Directeur van SBB.

Over Raf Sels

Raf Sels (49) begon in 2002 bij SBB en was 4 jaar kantoordirecteur in Bree. Daarna klom hij op tot regiodirecteur voor de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant en na verloop van tijd directeur kantorennet. In 2016 werd Sels CEO van SBB. Vandaag wordt hij CEO van MRBB, de Maatschappij voor Roerend Bezit van de Boerenbond, maar blijft hij wel gedelegeerd bestuurder van SBB. 

31/08/2022

SBB Accountants & Adviseurs neemt Transitie-Partners over

Het accountants- en adviesbureau SBB bouwt zijn aanbod voor ondernemers verder uit. Het integreert vanaf heden Transitie-Partners uit Hasselt dat gespecialiseerd is in change management en organisatieontwikkeling. Eerder dit jaar nam SBB nog accountantskantoor RVO Finance uit Beveren over en participeerde het in de Leuvense fintech start-up Aeco. SBB investeert daarmee in twee belangrijke pijlers van zijn groeistrategie: de verbreding van zijn dienstverlening en de verdere digitalisering.  

Met een kantorennet van 27 vestigingen, bijna 600 medewerkers en 23.000 klanten, bestaande uit ondernemingen, vrije beroepen en organisaties uit de social profit, is SBB Accountants & Adviseurs één van de grootste accountantskantoren in Vlaanderen.  Hoewel het bedrijf vooral voor interne groei kiest, past Transitie-Partners perfect in zijn strategie. 

Raf Sels, ceo SBB: “Met de overname van Transitie-Partners vullen we een hiaat op in ons aanbod. Bij snelgroeiende KMO’s merken we dat ze regelmatig aanlopen tegen problemen die - bij nader onderzoek - vaak te maken hebben met de interne bedrijfsorganisatie of met de bedrijfscultuur. Een bedrijfsleider is niet altijd goed geplaatst om die problemen goed in te schatten omdat hij er middenin staat en dan is het onze taak om de KMO daarop te wijzen. Dankzij de expertise en ervaring van Erwin Driesen en Ludwig Gelders, de twee zaakvoerders van Transitie-Partners, kunnen we nu ook oplossingen aanbieden en helpen we de ondernemer om alle bordjes draaiende te houden.”

Raf Sels - CEO SBB Accountants & Adviseurs
Raf Sels - CEO SBB Accountants & Adviseurs

Rol van coach 

SBB profileert zich via de overname van Transitie-Partners nog meer als coach van de ondernemer. De tijd dat een ondernemer bij zijn accountant aanklopte, enkel voor de cijfers, is namelijk al lang voorbij. De accountant is hoe langer hoe meer de vertrouwenspersoon bij wie de ondernemer terechtkan voor alle vragen die te maken hebben met het leven van zijn bedrijf: van start over groei tot overlating en opvolging. Elke fase heeft zijn pijnpunten die de accountant meestal vanop de eerste rij ziet ontstaan.      

Erwin Driesen: “Transitie-Partners begeleidt KMO’s die geconfronteerd worden met ‘veranderpijnen’. Dat uit zich bijvoorbeeld in een moeilijke interne samenwerking, projecten die uitlopen of uitdoven, bekwame mensen die vertrekken, het gevoel van ‘alles is dringend en alleen maar brandjes kunnen blussen’ … Wij detecteren de problemen en werken oplossingen uit. Change management, organisatieontwikkeling en cultuurinnovatie zijn daarbij onze bouwstenen.”

Erwin Driesen, Transitie-Partners
Erwin Driesen, Transitie-Partners

Groei Transitie-Partners 

De twee zaakvoerders van Transitie-Partners uit Hasselt hebben een diverse klantenportefeuille uitgebouwd, gaande van kleine (familiale) ondernemingen tot grote bedrijven en lokale besturen. SBB zal de volledige dienstverlening van Transitie-Partners integreren in zijn aanbod. Transitie-Partners blijft als apart merk bestaan. Op korte termijn zal SBB naast de vestiging in Hasselt, ook regionale teams uitbouwen in de regio van Gent en Leuven.  

Het is vanuit een eigen verandertraject waarvoor SBB een beroep deed op Transitie-Partners dat beide bedrijven elkaar beter leerden kennen. Al snel bleek dat er een goede match was.  

Ludwig Gelders: “We hebben bij de begeleiding van SBB snel gemerkt dat we een visie delen over hoe wij onze rol als adviseur invullen: pragmatisch, oplossingsgericht met een no-nonsense attitude. We hechten net als SBB ook veel belang aan een sterke samenwerking met onze klanten en streven ernaar om hen duurzaam te laten groeien. Vanuit verdere gesprekken is dan het idee gekomen om elkaar te versterken. Transitie-Partners biedt SBB een complementaire dienstverlening en SBB geeft ons de mogelijkheid om te groeien in heel Vlaanderen’.

Ludwig Gelders, Transitie-Partners
Ludwig Gelders, Transitie-Partners

Over SBB Accountants & Adviseurs 

SBB werkt met ruim 22.000 klanten samen: van starters, ondernemingen, vrijberoepsbeoefenaars tot organisaties in social profit. Met in totaal 27 kantoren bieden we hun een brede expertise in accountancy, fiscaliteit en omgevingsrecht. Bovendien helpen we hen groeien met zakelijk-juridisch advies op maat. Dankzij ons gespecialiseerd kenniscentrum en onze rijke klantenbasis maken meer dan 580 medewerkers van SBB onze belofte waar: samen slim ondernemen. 

Over Transitie-Partners 

Transitie-Partners helpt organisaties met "doelgericht en duurzaam veranderen van binnenuit".  Onze aanpak is erop gericht om verbeterpotentieel mét de mensen te ontdekken, samen te leren en veranderingen te realiseren, die strategisch belang hebben én die operationeel direct voelbare toegevoegde waarde creëren en zodoende de duurzaamheid van de verandering verzekeren. Transitie-Partners is een (h)echte ploeg van senior business consultants en executives met elk zijn uitgebreide en praktijkgerichte trackrecord in het leiden en het (her)structureren van organisaties en teams, het ontwikkelen van veranderstructuren en -cultuur, en het inrichten en managen van efficiënte en effectieve processen. Wij zijn overtuigd van de waarde van co-creatie en dat ervaring geen substituut kent. Door het delen van real-life ervaring en het toevoegen van specifieke kennis bieden wij als peer-coach de klant een significante meerwaarde in het aanpakken en verankeren van verandering. 

06/07/2022

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.