Dit profiel is voor 55% volledig
Digitaal kantoor

Van Havermaet Herentals

‘Frame 21’ - Diamantstraat 10 bus 201, 2200 HERENTALS

De diverse disciplines van Van Havermaet passen als de tandwielen van een goed geolied radarwerk in elkaar. Met onze multidisciplinaire aanpak kunnen wij u zowel op fiscaal, financieel, sociaal als juridisch vlak adviseren. Wij streven ernaar om uw rechterhand te zijn!

Van Havermaet Herentals gebruikt deze applicaties
Van Havermaet Herentals bedient deze specifieke sectoren
Vrije beroepen Startup companies
Nieuws van Van Havermaet Herentals

De Van Havermaet-familie wordt groter!


Van Havermaet is verheugd de recente overnames van Stremersch, Van Broekhoven & Partners en Essenda aan te kondigen. Deze twee toonaangevende nichekantoren, gespecialiseerd in financiële planning en family office services, markeren een significante uitbreiding van het dienstenaanbod van Van Havermaet.

Met de expertise van Stremersch, Van Broekhoven & Partners en Essenda breidt Van Havermaet het spectrum van zijn bestaande diensten uit. Deze samenwerking stelt Van Havermaet in staat om bedrijfsfamilies en vermogende particulieren in regio's zoals Limburg, Vlaams-Brabant, Antwerpen en West-Vlaanderen nog beter van dienst te zijn. De integratie van deze gespecialiseerde kantoren onderstreept de toewijding van Van Havermaet aan het leveren van hoogwaardige, onafhankelijke en persoonlijke adviesverlening.

Van Havermaet is enthousiast over de mogelijkheden die deze overnames bieden en kijkt uit naar een toekomst van gezamenlijke groei. De focus ligt op het continueren van de kwaliteitsvolle dienstverlening waarvoor Stremersch, Van Broekhoven & Partners en Essenda bekendstaan, terwijl tegelijkertijd het aanbod wordt verbreed om aan de uiteenlopende behoeften van hun cliënten te voldoen.

Enkele maanden geleden werd Fiscadvies uit Leuven ook geïntegreerd.

05/02/2024

Machteld Vangermeersch over digitaliseren als accountantskantoor: ‘Laat jongere collega’s je digitalisering in handen pakken’

Het Lummense Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch mag dan in de jaren zeventig van de vorige eeuw opgericht zijn door vader Vangermeersch, vandaag bestaat het zeskoppige team uit pure ‘girl power’, aangevuurd door Machteld Vangermeersch. Zij nam het kantoor in 2000 over van haar vader en maakte de voorbije jaren werk van digitalisering, onder andere door de keuze voor Yuki. Daar wilden we bij AccountancyVandaag graag het fijne van weten.

Op een zucht van Kerstmis vinden Machteld, Laura en Britt nog nipt een gaatje in hun agenda om een boom op te zetten over de digitale wind die door het accountancylandschap waait. De dames verschijnen goedgemutst aan de gesprekstafel. Meteen is de toon ook gezet voor de fijne werksfeer op kantoor, iets waar Machteld een erezaak van maakt. 

‘Mijn vader is piepklein begonnen en werkte lang alleen. In 2000 nam ik het kantoor van hem over. Anno 2024 hebben we een stabiel team van zes vrouwen sterk. Ik vind het heel belangrijk om die familiale sfeer levend te houden’, steekt Machteld van wal. ‘Ik hecht ook veel belang aan een gezonde work-life balance, waarin voldoende plaats is voor je gezin. Hier moet zelden overgewerkt worden en weekendwerk is al helemaal niet aan de orde. Ook niet in de drukste periodes, neen. Is het typisch vrouwelijk om daar meer aandacht aan te geven? Goh, ik denk niet graag in clichés, maar het zou wel kunnen dat vrouwen daar alerter voor zijn!’ (lacht)

Waar Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch oorspronkelijk vooral eenmanszaken bediende, ziet de klantenportefeuille er vandaag veel gevarieerder uit. ‘Zeker de laatste jaren hebben we een grote inhaalbeweging gemaakt en namen we heel wat vennootschappen en kmo’s onder onze vleugels’, aldus Machteld. ‘De verhouding is nog niet 50/50, maar we zijn goed op weg om daar te geraken.’

Machtelds team telt vijf medewerksters. Drie van hen – Britt, Kathleen en Cindy – beheren dossiers, terwijl collega Ann meer bezig is met de algemene administratie en het onthaal van het kantoor. Daarnaast helpt ze ook met de input. Laura, tenslotte, is intern fiscaal accountant. 

Van Basecone naar Yuki

‘Vanaf 2019 hebben we echt werk gemaakt van de digitalisering van ons kantoor’, vertelt Machteld. ‘We zijn toen overgeschakeld van Basecone op Yuki. We konden toen niet vermoeden dat er een grote pandemie op ons zou afkomen, met een belangrijke impact op onze digitale transitie. We waren nog maar goed en wel gestart met de implementatie van Yuki of we werden plots veroordeeld tot thuiswerk. Niet ideaal, natuurlijk. Onze opstart verliep daardoor moeilijker en trager dan we gehoopt hadden. Voor alle duidelijkheid: dat lag niet aan Yuki. Vandaag zijn we echter helemaal ingewerkt. We hebben nu 55 of zo’n 20% dossiers die op Yuki draaien en we hevelen stelselmatig bijkomende dossiers over naar het platform.’

Doorgedreven support

Het is hier dat collega’s Laura Claes en Britt Wendrickx in het vizier komen. Zij hebben heel erg aan de digitale kar getrokken. ‘We zijn heel tevreden over Yuki’, aldus Laura. ‘Niet alleen over de doorgedreven support van ons Yuki-aanspreekpunt Anja, maar ook over hun bereidheid om op maat te werken en om met onze input aan de slag te gaan. Yuki heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we nu makkelijk fiscale balansen uit het systeem kunnen laten rollen.’

Britt knikt instemmend. ‘De efficiëntiewinst die we dankzij Yuki boeken, mag er zijn’, zegt ze. ‘We waren altijd al goed georganiseerd, waardoor echt zware piekmomenten sowieso zeldzaam waren, maar nu zijn er gewoon geen btw-pieken meer.’

Durven loslaten

Hoe de rest van hun digitale spectrum er uitziet, willen we nog graag weten. ‘Van Basecone hebben we dus afscheid genomen’, aldus Britt. ‘Naast Yuki werken we voor enkele dossiers nog met ExpertM. En uiteraard ook Silverfin, toch een beetje de Rolls Royce in accountancy. Fid-Manager en Scrada sluiten het rijtje af.’

Tot slot horen we graag nog welke gouden raad Machteld en co meegeven aan collega’s die aarzelen of ze de overstap naar het digitale nog moeten maken. 

‘Ik vind dat je niet bang moet zijn om die stap te zetten’, zegt Machteld met overtuiging. ‘Maar zeker ook: neem je tijd én durf dingen loslaten. Laat jongere collega’s je digitalisering in handen pakken. De meesten onder hen zijn digital natives en hebben die moderne mindset bij de geboorte meegekregen. Geef ze het vertrouwen om die digitale professionalisering op de rails te zetten. Zo trek je gemakkelijker jong talent aan en maak je je kantoor toekomstbestendig, wat een goede zaak is als je ooit je kantoor zou willen doorgeven.’

29/01/2024

Van Havermaet Sustainability: een nieuwe stap in duurzaam ondernemen

In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het cruciaal dat bedrijven zich aanpassen en evolueren. Jeroen De Muynck, een fervent voorstander van de synergie tussen ondernemen en kwalitatief samenleven, heeft onlangs een belangrijke stap gezet in deze richting.

Jeroen zal zijn expertise inzetten bij Van Havermaet, een gevestigde naam in de ondersteuning van ondernemers en hun bedrijven. Als onderdeel van het nieuwe departement, Van Havermaet Sustainability, zal hij zich richten op de transitie naar duurzaam ondernemen. Deze beweging is niet alleen een reactie op Europese mandaten, maar vooral een noodzaak voor toekomstige generaties.

Voorheen stond Jeroen aan het roer van ESG Solutions, een bedrijf dat ondernemingen hielp bij hun duurzame transitie. Dat werk wordt verdergezet. Door de samenvoeging van ESG Solutions en Van Havermaet kan Jeroen nu profiteren van een uitgebreidere expertise. Dit zal ongetwijfeld leiden tot een verbeterde dienstverlening en een versnelde overgang naar een duurzame economie.

Van Havermaet Sustainability belooft meer expertise, meer inzicht en vooral meer impact.

Voor ondernemers die zich afvragen wat deze duurzame transitie voor hen betekent, of die gewoon nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van Van Havermaet Sustainability, staat Jeroen klaar voor een kennismaking.

In een tijdperk waarin duurzaamheid niet langer een optie is, maar een noodzaak, is het verheugend om te zien dat experts zoals Jeroen De Muynck en gevestigde bedrijven zoals Van Havermaet de handen ineen slaan voor een betere toekomst.

23/11/2023

80 jaar Van Havermaet: algemeen directeur Kristof Meesters maakt groeiplannen bekend

Advieskantoor Van Havermaet blaast dit jaar tachtig kaarsjes uit. Na tachtig jaar is het Limburgse bedrijf nog lang niet klaar en hebben ze groeiplannen op zowel locatie- als expertisevlak. Algemeen directeur Kristof Meesters licht de ambities van het huis toe.

Kristof Meesters: “De roots van Van Havermaet gaan terug tot 1942, bij de oprichting van het toenmalige boekhoudkantoor Accountmaatschap Groenweghe dat later fuseerde met kantoor Van Havermaet. Ondertussen groeiden we uit tot een van de grootste onafhankelijke advieskantoren in Limburg en de Kempen.”

“In dit jubileumjaar willen we niet alleen onze bestaande diensten blijven verankeren, maar ook verdere groei nastreven. We openden bijvoorbeeld al een vestiging in Leuven om onze voet stevig aan wal te zetten in Vlaams-Brabant.”

Wens Van Havermaet proficiat!

29/09/2022

Fiscaliteit en ethiek: een moeilijke combinatie

De Universiteit Hasselt is recent gestart met een leerstoel “Ethische fiscaliteit”. Deze wil onderzoek voeren en activiteiten organiseren om de verhoudingen tussen de belastingplichtigen en de overheid te optimaliseren. Een lovenswaardig initiatief. Het fiscale vertrouwen tussen burger en overheid kan wel een upgrade gebruiken.

WAAR GAAT HET OVER?

De leerstoel zal onderzoeken wat dat nu betekent: een rechtvaardige toepassing van de belastingwet. Wat is ethisch handelen van de fiscale adviseur, de accountant, de advocaat, de belastingplichtige en de fiscale diensten?

Deze vraag kan je van vele kanten bekijken. Over het algemeen ben ik geneigd eenvoudigweg te denken dat de overheid slechts datgene mag belasten waarin de fiscale wetgeving voorziet, niet meer en niet minder. Indien dit zou leiden tot een niet-rechtvaardige belastingheffing, moet de fiscale wet aangepast worden. Dat is dan een politieke beslissing waarover in onze rechtsstaat de parlementen beslissen. Vervolgens moeten de spelers in het fiscale landschap deze aangepaste wetgeving toepassen.

08/07/2022
Dit kantoor is nog niet opgeëist. (registreer en vul aan)

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.